Dobrze sypiasz? Nie utyjesz!

Ta tylko z pozoru banalna prawda to efekt niedawno przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców badań nad mechanizmem przybierania na wadze w kontekście ilości i jakości snu. Okazuje się, że związek pomiędzy snem a tyciem istnieje i nie jest on wcale taki oczywisty, jak mogłoby się wydawać, chociaż pewne relatywnie proste zasady da się wyodrębnić.

podjadanie 2Bez cienia wątpliwości naukowcy udowodnili, że jeśli dana osoba nie śpi w nocy, to nie będzie w stanie odmówić sobie jakiejś przekąski (w postaci słodyczy albo czipsów) i to nawet w sytuacji, kiedy dwie godziny wcześniej zjadła naprawdę obfitą kolację, kalorycznie zaspokajającą mniej więcej 90% całodobowego zapotrzebowania organizmu na energię! Skąd taka reakcja? Okazało się, że wszystkiemu winne są procesy chemiczne zachodzące w organizmie narażonym na brak snu – wytwarza się wtedy większa ilość substancji o nazwie 2-arachidonyloglicerol (w skrócie: 2-AG), co z kolei zwiększa uczucie głodu. A stąd już niedaleko do nadwagi albo nawet otyłości wywołanej przez nocne podjadanie wszystkiego, co nam tylko wpadnie w ręce. Widać zresztą wyraźnie tendencję wzrostową w tym zakresie: coraz większa liczba coraz młodszych osób cierpi z powodu nadwagi.

podjadanie 1Jak z tym walczyć? Bardzo prosto: wystarczy się porządnie wysypiać i w miarę możliwości nie prowadzić nocnego trybu życia. A jeśli nie ma innej możliwości, to należy wykazać się żelazną wolą i po prostu nie jeść niczego na przynajmniej 4 godziny przed planowanym snem. Pozwoli to uniknąć przybierania na wadze i zapewni względnie spokojny sen – obciążony jedzeniem układ trawienny potrafi nieźle się dać we znaki…

źródła obrazków: www.eatthis.com, www.livestrong.com, science.howstuffworks.com

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *