Masz dość liczenia kalorii i 5 posiłków dziennie, a chcesz schudnąć? Wypróbuj dietę IF!

Określenie „dieta IF” pochodzi od skrótu Intermittent Fasting i w dużym uproszczeniu polega na wyznaczeniu sobie tzw. okien żywieniowych czyli godzin, w których jemy oraz godzin postu, czyli takich, gdzie pijemy tylko wodę – względnie spożywamy warzywa w nią bogate. Zobacz, na czym to dokładnie polega i jakich efektów, możesz się spodziewać po takim sposobie jedzenia.

Na czym polega okresowy post?

Zasady tej diety są niezwykle proste. Wyznaczasz sobie najbardziej wygodne dla Twojego stylu życia i organizacji dnia godziny, w których jesz oraz te, w których pościsz. Okno żywieniowe może trwać przez 4 lub 8 godzin (to najbardziej popularne opcje). W tym czasie możesz sięgać po dowolne produkty, choć dobrze, jeśli będą one zdrowe, bo dzięki temu uzyskasz jeszcze lepsze efekty. Gdy jesz przez 4 godziny wtedy post powinien trwać 20 godzin. Jeśli wyznaczasz sobie okno żywieniowe na 8 godzin – wtedy post powinien wynieść 16 godzin.

Czy to jest zdrowe?

Jak każda nowa dieta również IF ma zarówno swoich zwolenników, jak i oponentów wśród dietetyków. Jedni twierdzą, że to kiepski pomysł. Inni wprost przeciwnie chwaląc przy tym jej liczne zalety.

Jakie zalety ma ta dieta?

Lista zalet i korzyści, które niesie ze sobą stosowanie IF jest długa. Tutaj znajdziesz te najbardziej przemawiające:

  • brak konieczności wyliczania kalorii – chociaż warto zwracać uwagę na ilość, ale i jakość tego, co jemy;
  • możesz sobie czasami pozwolić na coś słodkiego – ale dobrze, by nie było to w zbyt dużej ilości;
  • nie musisz eliminować mięsa czy przerzucać się na określone grupy produktów – jesz w sumie to co lubisz, a i tak chudniesz (brzmi jak bajka, ale działa);
  • szybki spadek kortyzolu tzw. hormonu stresu, który jest odpowiedzialny za to, że tyjemy – dlatego efekty w postaci utraty wagi są widoczne naprawdę dość szybko;
  • nie rozpychasz żołądka;
  • w czasie postu ciało uczy się wykorzystywać energię z zapasów tłuszczu, a Ty … chudniesz (znowu brzmi niewiarygodnie, lecz to prawda);
  • już w drugim tygodniu trwania diety możesz zauważyć, jak przybywa Ci mięśni – to zasługa pobudzenia procesu wytwarzania hormonu wzrostu (odpowiedzialnego również za stan mięśni, ale i … kości);
  • zawsze jesteś pełen energii i dobrego nastroju.

.a minusy?

Trzeba przestrzegać wyznaczonego rytmu spożywania posiłków i naprawdę ściśle trzymać się zasad postu. W przeciwnym wypadku nie ma to większego sensu. Jeśli jednak dotrze do Ciebie, że w ciągu tygodnia możesz stracić 0,5 kilo z pewnością szybko wyeliminujesz ograniczenia, jakie narzuca IF.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *