Czy frytki mogą być dietetyczne?

Oczywiście, że tak. Pod warunkiem, że przygotujemy je w odpowiedni sposób oraz z określonych produktów.

Dlaczego lepiej nie jeść tradycyjnych frytek?

Lubimy je bo są chrupiące. Łatwo je przygotować, tym bardziej, że w sprzedaży znajdziemy takie, których czas przygotowania znacznie się skraca. Można serwować je z dowolnymi dodatkami – w tym z mięsem czy sałatką lub pałaszować jedynie posypane ulubionymi przyprawami. Niestety tradycyjne frytki mają jedną zasadniczą wadę – są bardzo tłuste, co nie sprzyja naszej wątrobie. Trudno się nimi nasycić, co powoduje, że szybko robimy się głodni i wrzucamy – nie do końca świadomi – zbędne kilokalorie, co z kolei szkodzi naszej figurze, ale i …kręgosłupowi. Poza tym sięgając po nie zbyt często, fundujemy sobie zbyt wysoki poziom cholesterolu, co może odbić się m.in. na złej kondycji naszego serca.

Z czego zrobić dietetyczne frytki?

Dietetyczne frytki stanowią alternatywę dla tych smażonych w głębokim tłuszczu. Są od nich dużo lżejsze, a przede wszystkim o wiele zdrowsze. Poza tym na ich przygotowanie potrzebujemy o wiele mniej czasu. I rzecz najważniejsza – możemy je przygotować nie tylko z ziemniaków. Nadają się na nie także: marchewka, seler (także seler naciowy), buraki, cukinia, bataty.

Jak je zrobić?

Aby je przygotować potrzebne nam będą:

  • głębszy talerz lub większa miska;
  • olej roślinny lub oliwa z oliwek;
  • ulubione przyprawy – z wyłączeniem klasycznej soli (zastąpmy ją na przykład solą himalajską lub morską);
  • warzywa – możemy wybrać kilka różnych (na początek jednak proponuję jeden konkretny rodzaj np. marchewka);
  • papier do pieczenia;
  • piekarnik.

Czynności, jakie musimy wykonać:

  1. Warzywa obieramy i kroimy w niezbyt grube słupki.
  2. Wrzucamy do miski lub talerza.
  3. Lekko oprószamy oliwą czy olejem.
  4. W międzyczasie wyciągamy blachę z piekarnika i wykładamy ją papierem do pieczenia. Nastawiamy też piekarnik na temperaturę 180-200 st.C
  5. Następnie dodajemy do warzyw solidną porcję ulubionych przypraw.
  6. Całość mieszamy – najlepiej ręką.
  7. Kolejny krok to wyłożenie warzyw na blachę i wsadzenie do piekarnika.
  8. Po 10-20 minutach należy sprawdzić ich stan i przewrócić na drugą stronę.
  9. Frytki najlepiej smakują z sosem jogurtowo-czosnkowym lub paprykowym.

Takie frytki z piekarnika możemy zaserwować także naszym pociechom. Z pewnością będą im smakowały, a my będziemy zadowoleni, że podaliśmy im zdrowe przekąski.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *