Hartuj się na wczasach!

Wakacyjny plan dnia warto uzupełnić o pewne elementy, które pozwolą nie tylko odpocząć psychicznie, ale i … wzmocnią nasz układ immunologiczny. To właśnie latem mamy najlepszą okazję do zbudowania swojej odporności.

Co to jest hartowanie i po co nam ono?

Hartowanie organizmu to proces, dzięki któremu pobudzamy siły obronne organizmu, aby były w stanie uchronić nas przed wzmożonym atakiem wirusów i bakterii. Polega on na gwałtownym i krótkotrwałym schładzaniu ciała, a powtarzany regularnie powoduje, że organizm uczy się właściwych reakcji na zmienne warunki otoczenia i przestaje reagować na nie osłabieniem.

Dlaczego właśnie lato to najlepsza pora na hartowanie?

Hartować organizm można przez okrągły rok. Także w warunkach domowych na przykład serwując sobie codziennie bardzo zimny prysznic lub stawiając nogi na zimnej posadzce czy wychłodzonym balkonie. Jednak najbardziej korzystne jest hartowanie odbywające się w warunkach naturalnych czyli wtedy, gdy przebywamy na zewnątrz. Lato daje nam ku temu najwięcej okazji. Po pierwsze dlatego, że dni są o wiele dłuższe. Po drugie ze względu na nieskończoną ilość aktywności, jakie możemy wtedy podejmować. Po trzecie latem mamy dostęp do bogatych i naturalnych źródeł niezbędnych dla wzmocnienia bariery obronnej składników zawartych w pożywieniu. Mowa tu nie tylko o warzywach i owocach, ale również o rybach – głównie morskich. I wreszcie po czwarte – lato sprzyja też spotkaniom towarzyskim, a jak twierdzą naukowcy układ odpornościowy samotników jest o 20% słabszy, co oznacza, że są oni bardziej narażeni na atak wirusów czy bakterii. I wreszcie lato to dobroczynne kąpiele słoneczne. Wystarczy, że dziennie będziemy przebywali na słońcu przez 20-30min, a wówczas nasz organizm wyprodukuje potrzebną nam ilość witaminy D. Aktywizuje ona układ odpornościowy, ale również powstrzymuje rozwój stanów zapalnych.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *