Leszcz czyli samo zdrowie na talerzu!

Czy wiesz, że ryba, taka jak chociażby nasz rodzimy leszcz to bogactwo składników odżywczych, które wpływają korzystnie na pracę serca i mózgu? A wiesz, że pomimo tego wciąż jadamy ryby głównie okazjonalnie? Czas to zmienić. Zobacz dlaczego.

Leszcz zamiast…kardiologa

Kwasy omega-3 i omega-6 zawarte w mięsie z leszcza stanowią świetną ochronę dla serca, ale również chronią nasz mózg.

Ta słodkowodna ryba posiada w swoim składzie związki, które wzmocnią i ochronią nasze serce. Są to kwasy wielonienasycone omega-3 i omega-6 oraz liczne aminokwasy, które poleca się przy profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych, głównie ze względu na zdolność regulacji poziomu cholesterolu we krwi. Zmniejsza to znacznie ryzyko zawału, miażdżycy, a także udaru.

Leszcz ochrona przeciwnowotworowa

Dzięki przeciwutleniaczom zawartym w mięsie tej ryby możemy uchronić siebie i swoich najbliższych przed walką z rakiem.

Mięso leszcza to także doskonały sposób na to, by dostarczyć do swojego organizmu niezwykle ważnych przeciwutleniaczy, takich jak: witamina C, E i A. Są to związki, które zapobiegają dostawaniu się do ustroju wolnych rodników. Naukowcy udowodnili, że to właśnie to one są odpowiedzialne za tworzenie komórek nowotworowych. Wolne rodniki przyspieszają także procesy starzenia oraz powodują powstawanie stanów zapalnych. Serwując sobie często dania z leszczem w roli głównej minimalizujemy ryzyko tych problemów niemal o połowę.

Leszcz dla zestresowanych i znerwicowanych

Stres to nie tylko obciążenie dla psychiki, ale również i dla serca. Jedząc dania z leszcza wzmacniasz swój układ nerwowy.

Leszcz to również spora zawartość magnezu i witamin z grupy B, które wspierają proces jego wchłaniania. Mieszanka tych składników wspiera układ nerwowy. Przynosi szybkie ukojenie zszarpanych nerwów. Wycisza emocje. Niesie uczucie odprężenia oraz odpowiada za zapewnienie równowagi psychicznej.

***
Chcąc przekonać się czy faktycznie leszcz to ryba, która może pomóc nam zadbać o zdrowie wystarczy zaserwować ją na obiad w towarzystwie surówki z kiszonej kapusty czy gotowanych buraków. Delikatne mięso tej ryby świetnie nadaje się również do gotowania czy marynowania.

zdjęcia: pixabay.com