Topowe marki wybierają lampy ksenonowe

Nowe generacje samochodów osobowych to nie tylko zmiany wizualne nadwozia i nowy silnik. Coraz częściej na pierwszy plan wychodzi elektronika i to ona sprawia, że auta nowej generacji promowane są jako bezpieczniejsze i wygodniejsze. Ponadto, elektronika rozwija się najszybciej, oferując sprawdzone rozwiązania, z których faktycznie korzystamy. Jednym z takich rozwiązań jest nowa generacja reflektorów samochodowych, które zostały wyposażone w kilka różnych technologii generowania światła, szczególnie cenionych podczas jazdy nocą.

Technologia z lat 90 obecnie

Za wprowadzeniem ksenonów do Europy stoi niemiecka firma motoryzacyjna, która w 1991 roku po raz pierwszy zamontowała je w swoich samochodach. Skoro ta technologia jest tak stara, dlaczego wykorzystuje się ją w autach klasy średniej i wysokiej? Właściwie słowo „stara” można śmiało zastąpić określeniem „dojrzała”. W ciągu tych 15 lat lampy ksenonowe doczekały się wielu usprawnień i modyfikacji na tak zwane Dual Xenon i Bi-Xenon. Obecnie, ten rodzaj lamp jest chętnie montowany w nowych niemieckich samochodach osobowych.

xenon headlamp optics, close-up view

Co właściwie dają Xenony?

Przez lata głównym oświetleniem w samochodach były lampy żarowe. Ta mało ekonomiczna technologia używana jest obecnie w światłach stopu i postoju. Kiedyś cały reflektor opierał się na takim oświetleniu. Obecnie wiele aut posiada halogeny, które wyeliminowały wiele wad wolframu. Jedyna technologia, jaka może je zdetronizować to właśnie Xenon, który ma dwa silne argumenty do bycia liderem w obecnej generacji samochodów osobowych. Po pierwsze: jego intensywne i bliskie naturalnemu światło znacznie lepiej oświetla drogę w nocy. Różnica jest widoczna od razu i nie trzeba do tego profesjonalnych testów. Poza tym, to drugie pod względem poboru prądu ekologiczne oświetlenie we współczesnym reflektorze samochodowym. Na szczycie są oczywiście światła LED, które służą nam przede wszystkim w ciągu dnia. Pobierają minimalną ilość prądu i są dobrze widoczne z większych odległości. Natomiast lampy ksenonowe pobierają około 2/3 prądu elektrycznego mniej niż halogeny, a dają światło, które w nocy rozświetla drogę znacznie lepiej niż konkurencyjne technologie. Ich żywotność również jest dłuższa, co potwierdzają testy przemysłowe. Fani ekologicznych rozwiązań w samochodach powinni się nimi zainteresować przy wyborze nowego auta.

Do każdego reflektora

Samochodowe światła przednie oraz tylne to coraz większe wyzwanie dla projektantów. Muszą pasować do nadwozia i zmieścić w sobie nowinki technologiczne. Ksenony zajmują sporo miejsca, a trzeba przecież zmieścić jeszcze spryskiwacze, które są wymagane przepisami o ruchu drogowym. Świetnym uzupełnieniem tej technologii są diody LED. Połączenie tych dwóch rodzajów oświetlenia daje większe bezpieczeństwo zarówno w dzień, jak i w nocy, ponieważ jesteśmy bardzo dobrze widoczni na drodze. A jak dobrze wiemy diody LED charakteryzują się najniższym zużyciem energii elektrycznej i długą żywotnością. Obecnie jedyną wadą współczesnych Xenonów jest koszt ich wymiany. Nowoczesna technologia, jaką w nich znajdziemy, to często koszt kilkuset złotych za jedną lampę. Eksperci szacują, że lampa ksenonowa wystarczy na średnio powyżej 160 tysięcy przejechanych kilometrów.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *