Jak wyszkolić menadżera?

lider na tle grupy ludziKiedy czasem słyszę o różnego rodzaju szkoleniach, które są absolutnie obowiązkowe dla każdego szanującego się menadżera, przeważnie nie mogę opanować śmiechu. Powód jest bardzo prosty: takie szkolenia najzwyczajniej w świecie nie istnieją, a każdy, kto próbuje wmówić wam, że jest inaczej, jest najprawdopodobniej zwyczajnym naciągaczem. Owszem, istnieje całkiem spory zasób wiedzy ogólnej z zakresu zarządzania i to jest podstawa, którą każdy menadżer powinien znać, ale to tylko podstawa i nic więcej. Dobre szkolenia dla menadżerów zawsze będą dopasowane do konkretnego zespołu menadżerskiego, do specyfiki i profilu działalności firmy oraz do sytuacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie – tylko wtedy szkolenia rzeczywiście mogą przynieść jakieś rezultaty.

Dlatego właśnie dobrze jest zorientować się na rynku firm szkoleniowych, bo istnieją takie, którym można zaufać praktycznie w ciemno i takie, z których usług zwyczajnie nie warto korzystać. Dobrym wyznacznikiem tego, czy dana firma jest godna zaufania, jest lista jej klientów oraz opinie na jej temat – w Internecie zwykle znajdziemy i jedno, i drugie bez najmniejszego problemu.

Generalnie rzecz biorąc każdy szkoleniowiec przed rozpoczęciem samych szkoleń powinien dogłębnie zapoznać się z sytuacją wewnętrzną w firmie. Jeśli tego nie robi, to albo jest bardzo niedoświadczony (i wtedy szkoda pieniędzy na prowadzone przez niego szkolenia), albo przekonany, że bez żadnych badań wie najlepiej, czego potrzeba danej firmie (i w takim wypadku również nie warto mu płacić, bo nie nauczy naszej kadry zarządzającej niczego przydatnego). Mówiąc krótko szkolenia menadżerów powinny się zaczynać od zapoznania się szkoleniowca z ich problemami.

młody menadżer zastanawiający się nad rozwiązaniem problemu

Dobry menadżer jest w każdej firmie niezastąpiony, dlatego warto inwestować w ich rozwój (obrazek: media-plus.edu.pl)

Potencjalnych korzyści jest niemało, a jedną z najważniejszych jest wypracowanie w kadrze zarządzającej nawyku korzystania ze swych umiejętności i chłodnej kalkulacji zamiast odruchów i emocji w sytuacji, gdy nagle trzeba podjąć jakąś istotną decyzję. Bardzo pomaga też szkolenie z zakresu zarządzania emocjami i konfliktami oraz relacji interpersonalnych – te obszary są w polskich firmach nadal swego rodzaju białymi plamami, a szkoda, bo na przykład umiejętne sterowanie emocjami grupy pracowników może zwielokrotnić ich wydajność, a tym samym zyski firmy.

źródła obrazków: gazetafinansowa.net, media-plus.edu.pl

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *